Aanpak tanktoerisme bij voorbaat kansloos




tanktoerisme STRAATSBURG - Een plan van de Europese Commissie voor hogere minimumaccijnzen op diesel voor de transportsector in de gehele Europese Unie, is bij voorbaat kansloos omdat sommige EU-landen er nooit mee zullen instemmen. Dat meent het CDA in het Europees Parlement.

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, wil dat Luxemburg en veel Oost-Europese landen de komende jaren de accijnzen op diesel verhogen, om zo te voorkomen dat vrachtwagenchauffeurs heel ver omrijden om bijvoorbeeld in Luxemburg goedkoop te tanken. Maar volgens CDA-Europarlementarir Corien Wortmann is het een ordinaire lastenverzwaring voor de transportsector. Veel zorgen maakt ze zich echter niet. Dit is een belastingmaatregel die alleen kan worden ingevoerd met unanieme steun van de 27 EU-landen. En een aantal lidstaten zal hier zeker niet mee instemmen. Negen EU-landen heffen nu minder dan 30 cent accijns per liter. Dat zou volgens het concept-voorstel minstens 38 cent moeten worden in 2014. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) zegt dat de maatregel slechts een klein deel van de Nederlandse transporteurs raakt. De organisatie vindt het voorstel ongerechtvaardigd. Vrachtwagens rijden echt geen tientallen of honderden kilometers extra om maar in Luxemburg te kunnen tanken. Dat is veel te duur, aldus een TLN-deskundige. TLN wijst bovendien op de maatschappelijke functie van transporteurs. Bovendien hebben vrachtwagens geen alternatief: ze kunnen alleen op diesel rijden, terwijl gewone automobilisten een auto kunnen kopen die ook op benzine of aardgas rijdt.
Bron: Volkskrant 13 maart 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant