Belasting op vliegtickets niet effectief




vliegtickets Een milieubelastingtoeslag op vliegtickets werkt niet, stelt Niels Korthals Altes in reactie op het regeerakkoord.


De in het regeerakkoord opgenomen belasting op vliegtickets zal weinig bijdragen aan de vermindering van broeikasgassen. Door deze belasting zullen maar weinig mensen het vliegtuig laten staan. Ook zullen de inkomsten niet worden aangewend om uitstoot binnen de luchtvaart of elders te reduceren. Gezien de opzet draagt deze maatregel daarnaast nauwelijks bij aan de bewustwording van reizigers met betrekking tot de impact van vliegreizen op het klimaat. Een gemiste kans.


Het milieu wordt nu gebruikt als alibi voor een belasting die direct de staatskas invloeit en geen enkel effect heeft op het milieu. Het is naef om te denken dat mensen minder gaan vliegen als dat een tientje duurder is. Automobilisten zijn ook niet minder gaan rijden door het kwartje van Kok. Als de nieuwe regering de uitstoot als gevolg van vliegreizen serieus wil aanpakken, kan ze beter compensatie bij vliegreizen verplicht stellen.


Compenseren werkt door de uitstoot van CO2 en andere broeikasgassen te neutraliseren met een reductie elders. Op deze manier kan een vlucht klimaatneutraal gemaakt worden. Door de hoeveelheid uitstoot zichtbaar te maken op het moment van het boeken, zal de bewustwording met betrekking tot de impact van een vliegreis op het klimaat daarnaast snel toenemen. Wie weet nu dat een retourtje Amsterdam-Los Angeles per persoon in evenveel uitstoot van broeikasgassen resulteert als het rijgedrag van de gemiddelde Nederlandse automobilist in een heel jaar?


Reisbranche

Een groot deel van de Nederlandse reiswereld brengt de mogelijkheid om te compenseren reeds onder de aandacht bij hun klanten. Een toenemend aantal reisorganisaties biedt deze optie inmiddels ook aan als vast onderdeel van de boekingprocedure. Hierdoor draagt de reisindustrie in belangrijke mate bij aan de bewustwording van de reiziger en geven ze hun direct de mogelijkheid om verantwoordelijkheid te nemen voor de uitstoot van hun vlucht. GreenSeat hoopt dat dergelijke initiatieven niet gestopt worden vanwege de nu voorgestelde belastingmaatregel.


GreenSeat biedt particulieren en organisaties de mogelijkheid om de schadelijke uitstoot als gevolg van vliegreizen te compenseren via duurzame energieprojecten en de aanplant en bescherming van bossen. GreenSeat wordt gesteund door meer dan honderd reisorganisaties in Nederland en Belgi. Iedere vlucht kan op www.greenseat.nl worden gecompenseerd, ongeacht waar of wanneer het ticket is gekocht. Zo kan iedereen zijn of haar grijze stoel groen maken. Klanten van GreenSeat zijn onder meer de Tweede Kamer, diverse ministeries, het Wereld Natuur Fonds, Cordaid, pensioenfonds PGGM en Triodos Bank.


De auteur is directeur bij KlimaatNeutraal Groep, de organisatie achter GreenSeat, een club die zich inzet voor klimaatneutraal vliegen.

Bron: Reformatorisch Dagblad 9 februari 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant