Geloof de autolobby niet alle diesels zijn vies




autolobby Staatssecretaris De Jager van Financin heeft al vlotjes de autolobby in de gordijnen gekregen. Niet dat daar veel voor nodig is: een beetje speculeren over belastingplannetjes werkt als een rode lap op een stier. Zeker bij de autobranche als het woord belastingen in combinatie met de term milieu wordt gebruikt.

En inderdaad. De Jager sprak dinsdag in Brussel op een Europese conferentie over de vergroening van het fiscale stelsel. Hij stelde Nederland daar voor als een gidsland op het gebied van belastinggestuurde groenpolitiek. Van de belastinginkomsten zou 11 procent als groen zijn aan te merken: brandstofaccijns, auto- en energiebelasting.Twee voornemens van De Jager schoten de Bovag en de RAI Vereniging in het verkeerde keelgat: de staatssecretaris wil het verschil in BPM-heffing tussen relatief zuinige en relatief onzuinige autos verdubbelen van 1.500 euro naar 3.000 euro. Bovendien overweegt hij de accijns op milieuonvriendelijke brandstoffen zoals diesel te verhogen.Op dat laatste moeten zijn ambtenaren nog maar even studeren. Want is diesel altijd milieu-onvriendelijk? Welke auto is het afgelopen halfjaar tot de schoonste uitgeroepen? De petieterige Smartfortwo? De Toyota Prius? Welnee, een doodgewone kleine middenklasse-auto: de Volkswagen Polo Blue Motion. Een auto met een dieselmotortje, een roetfiltertje en met het laagste verbruik van iedere andere nieuwe auto. Het is heel makkelijk: een laag verbuik betekent een lage CO2-uitstoot. De auto is nota bene tot schoonste verkozen door onder meer het Wereldnatuurfonds en de Stichting Natuur en Milieu. Is diesel vies? Dat hangt af van de auto waarin het wordt verstookt en vooral van de hoeveelheid.Ook over De Jagers BPM-plannen schreeuwen Bovag en consorten moord en brand: een deel van de zuinige autos wordt zo onverkoopbaar. Nederland hanteert als enige een systeem waarbij autos worden beloond voor hun relatieve zuinigheid. Zo kan het dat de koper van een goedkoop, zuinig autootje 1.500 euro boete krijgt, terwijl een veel duurdere, zware auto hetzelfde bedrag als bonus ontvangt, ook al verstookt de auto twee keer zo veel brandstof. De Jager wil dat verdrag nu verdubbelen tot 3.000 euro; een bedrag dat voor kopers van een kleintje ingrijpender is dan voor de kopers van pakweg een busje of een zware terreinragger. Het is een systeem waar Kamerleden zich eerder tevergeefs tegen hebben gekeerd. En gelukje: het Kamerlid dat in 2005 de aanvoerder was van 63 parlementarirs die zich tegen deze opzet keerden, heet Andr Rouvoet; nu vicepremier en collega van Wouter Bos, De Jagers baas. Laat hj het dan nog eens uitleggen: een zuinige auto is altijd beter dan een relatief zuinige auto. Zelfs al rijdt-ie op diesel.
Bron: Volkskrant 22 maart 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant