Inkomstenbronnen van provincies drogen op




Inkomstenbronnen AMSTERDAM - Provincies vangen vooral geld van de automobilist. Maar de invoering van het rekeningrijden maakt daaraan een einde.

Hoe komen provincies aan hun geld? De provincies krijgen jaarlijks twee zakken met geld. De rijksoverheid doneert jaarlijks via het provinciefonds een bedrag, gebaseerd op het aantal inwoners en een keur aan andere factoren. Zo krijgt Zeeland per inwoner extra geld omdat er in deze uitgestrekte regio meer provinciale wegen onderhouden moeten worden. De tweede inkomstenbron zijn de provinciale belastingen op een van de melkkoeien van de staat: de auto. Provincies innen de zogenaamde opcenten van de motorrijtuigenbelasting over alle geregistreerde autos in hun provincie. Bovenop deze bedragen krijgen sommige provincies nog dividend van de energiebedrijven waarvan ze eigenaar zijn. Voor speciale projecten voor bijvoorbeeld jeugdzorg en welzijn krijgt de provincie apart geld uit Den Haag. Knijpen provincies de automobilisten uit? Dat valt mee, maar er zijn wel duidelijke verschillen in de heffing tussen de provincies. Provincies mogen van het Rijk tot twee keer zoveel motorrijtuigenbelasting vragen als ze nu doen. Gelderland is het gulzigst en rekent bijvoorbeeld voor een Volkswagen Golf bovenop de motorrijtuigenbelasting van het rijk een bedrag van 219 euro, oftewel 79 procent van het maximale bedrag. Noord Holland is het aardigst voor zijn automobilisten en inde in 2006 slechts 146 euro extra per VW Golf, oftewel 53 procent van het maximum. Toch kan ook deze provincie de verleiding van een hogere autobelasting (en derhalve meer inkomsten) niet weerstaan en gaat per 1 april een verhoging doorvoeren, waardoor het type auto van 1150 1250 kilo per jaar 29,60 euro duurder uitvalt. Opmerkelijk genoeg incasseert Flevoland het hoogste bedrag aan autobelasting per inwoner. Dat komt omdat veel autoleasebedrijven in deze opgespoten provincie zijn gevestigd. Zijn provincies rijk? Dat is maar hoe je het bekijkt. De begroting van de provincie Noord-Holland (600 miljoen euro) valt bijvoorbeeld in het niet bij die van de stad Amsterdam (3 miljard euro). Vooral de uitkering van dividend bepaalt of een provincie extra te besteden heeft. Gelderland ontvangt als grootaandeelhouder het meeste dividend. Ook Noord-Brabant, Friesland en Overijssel hebben extra geld te besteden omdat zij pakketten aandelen in Nuon of Essent bezitten. Heeft de politieke kleur van een provincie effect op de aard van de uitgaven? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat de provincies grosso modo door dezelfde partijen worden bestuurd. De afgelopen periode waren er derhalve nauwelijks politieke verschillen zichtbaar tussen provincies: in negen van de twaalf provincies vormden CDA, PvdA en de VVD samen het college. Toch verschilde het beleid per provincie. De brede coalitie in Friesland en Limburg verhoogde de autobelasting, maar hield die in Utrecht en Zuid-Holland ongewijzigd. De SP leverde in geen enkele provincie een gedeputeerde. Lopen de inkomsten van provincies gevaar? Jazeker. Het nieuwe kabinet heeft zijn begerige oog laten vallen op het provinciefonds de verdeelpot voor het geld dat de provincies uit Den Haag ontvangen. De komende periode moet het fonds ongeveer 50 miljoen euro inleveren. Als compensatie krijgen de provincies voor speciale projecten extra geld. Ook de belastingheffing loopt gevaar. Als het rekeningrijden wordt ingevoerd, verdwijnt mogelijk de motorrijtuigenbelasting. Den Haag kijkt ook begerig naar de hoge inkomsten (en dito stille reserves) die sommige provincies hebben uit de aandelen in de energiebedrijven. Afromen, klonk de roep van het ministerie van Financin, maar de provincies verzetten zich daartegen. Waar geven provincies het meeste geld aan uit? Het gros van het geld steken ze in wegen. Van de jaarlijkse uitgaven gaat ruwweg een derde naar verkeer en vervoer. De investeringsplannen zijn veel ambitieuzer. In de periode 2007-2010 hebben de provincies 3,4 miljard euro opzij gezet voor wegen, fietspaden en busstroken. Ook welzijn is een grote uitgavenpost, maar daarvoor ontvangen provincies jaarlijks geoormerkte subsidies van het rijk. Hebben de provincies te veel ambtenaren in dienst? De provincie Zuid-Holland vindt van wel en gaat na de verkiezingen 350 van de 2350 banen schrappen. In absolute aantallen heeft Zuid-Holland van alle provincies ook veruit de meeste ambtenaren op de loonlijst staan. Zeeland heeft per inwoner de meeste ambtenaren in dienst. Het onderzoek naar provincies is gebaseerd op jaarverslagen, begrotingen, informatie van brancheorganisatie IPO en de eigen opgave van provincies. Het onderzoek is uitgevoerd door Emiel Hoogendijk.
Bron: Volkskrant 5 maart 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant