Milieudefensie wil kerosinetaks door kopgroep eu




Milieudefensie Nederland moet in een Europese kopgroep belasting gaan heffen op kerosine. In de kopgroep is verder plaats voor Duitsland, Belgi, Engeland en Frankrijk. Minister van Vrom Jacqueline Cramer (PvdA) moet haar Europese collega's daarvoor enthousiast zien te krijgen. Dat stelt Milieudefensie.Behalve een accijns moet over de vliegtuigbrandstof ook btw worden afgedragen, vindt de milieuorganisatie. Het aantal vluchten kan dan met tientallen procenten dalen, zou blijken uit een onderzoek van het Centrum voor Duurzaam Transport en Toerisme. Vakantiegangers zouden vaker kiezen voor schonere en goedkopere transportmiddelen, waardoor het milieu wordt gespaard. Uit het onderzoek blijkt dat de prijs van een vakantiereis met de auto voor 43 procent door belasting wordt bepaald, terwijl het belastingaandeel in een vliegvakantie te verwaarlozen is, zegt een woordvoerder van Milieudefensie zaterdag. De milieuorganisatie wil vooral de zogenoemde 'funtripjes' per vliegtuig minder aantrekkelijk maken. Het kabinet is van plan volgend jaar een zogenoemde vliegtaks in te voeren om reizigers te stimuleren voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen. Per ticket moet op korte vluchten 11,25 euro en op langere 25 euro extra worden betaald. De 'luchthavenvertrekbelasting' moet jaarlijks 350 miljoen euro opleveren en heeft de steun van Milieudefensie. De reis- en luchtvaartwereld begon deze week een landelijke campagne tegen de vliegtaks. Initiatiefnemer is de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen, waarbij 170 reisorganisaties en 1850 reisbureaus zijn aangesloten. De kwestie rond kerosinebelasting speelt al jaren. In 2005 pleitte toenmalig staatssecretaris van Milieubeheer Pieter van Geel (CDA) al voor een kerosineaccijns. Het was volgens hem niet uit te leggen dat de luchtvaartsector niet betaalt voor de veroorzaakte vervuiling. Milieudefensie liet in 2004 een peiling uitvoeren onder Nederlandse vliegtuiggebruikers. Van hen zou toen 71 procent voorstander zijn geweest van een vliegbelasting. De vliegbranche vreest dat de accijns nadelig is voor de concurrentiepositie.

Bron: De Pers 22 september 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant