Proefproces over grijs kenteken gaat zeker een jaar duren




Proefproces De belastingkamer van de rechtbank in Arnhem begint vandaag met het proefproces over het schrappen van de mogelijkheid voor particulieren om met een fiscaal goedkoop grijs kenteken rond te rijden. Veel automobilisten kijken uit naar de uitspraak.


ARNHEM - Het proces tegen de belastingdienst is aangespannen door de ANWB, samen met de Stichting Belangen Grijskentekeneigenaren SBG. Zij kwamen meteen al in verzet toen het toenmalige kabinet aankondigde per 1 april 2005 deze regeling te schrappen.


Een eerste uitspraak wordt in juli verwacht, maar de verwachting is dat de zaak ten minste een jaar gaat duren door hoger beroep van een van de partijen.


Voor deze procedure hebben zich 9.000 belanghebbenden aangemeld, met een gezamenlijke schade van ongeveer twaalf miljoen euro. De ANWB wil dat zij belastinggeld terugkrijgen dat zij ten onrecht extra hebben betaald.


Hoe de waardedaling van de voertuigen (soms met 35 procent) moet worden verrekend, is nog onduidelijk.


Flinke korting

De grijs kentekenregeling komt erop neer dat de eigenaar van een zakelijke (bestel)auto bij aanschaf een flinke korting krijgt op de BPM en ook een veel lager tarief in de motorrijtuigenbelasting.


Doorn

Het was het kabinet een doorn het oog dat steeds meer particulieren hun auto lieten ombouwen tot een soort bestelauto (geen achterbank bij voorbeeld, en een of meer geblindeerde achterruiten), zonder dat zij hem daadwerkelijk als zakelijke auto gebruikten. Dat scheelde de overheid jaarlijks vele miljoenen aan inkomsten.


Bezitters van een (bestel)auto met een grijs kenteken die beschikken (beschikten) over een BTW-nummer vallen nog steeds onder de goedkope regeling. Dat zijn bijna altijd ondernemers.


De ANWB viel er destijds over dat bezitters een 'grijze 'auto hadden aangeschaft in het vertrouwen dat de belastingregels in stand zouden blijven, dan wel dat 'oude gevallen' bij aanpassing ervan recht zouden hebben op een overgangsregeling.


,,Het kost deze groep consumenten sinds 1 juli 2005 handenvol geld. Zij moesten soms vier tot vijf keer meer wegenbelasting betalen'', aldus een woordvoerder van de ANWB.


Vaak kelderde ook de waarde van hun voertuig, omdat dat niet meer aantrekkelijk was op de tweedehandsmarkt. Veel automobilisten hebben geld verloren op een soms bijna niet te verkopen voertuig.

Bron: Nederlands Dagblad 27 april 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant