Van kwaad tot erger bij de fiscus




fiscus DEN HAAG Belastingplichtigen krijgen ten onrechte tonnen op hun rekening gestort, terwijl anderen weer geen huurtoeslag overgemaakt krijgen. De Belastingdienst stapelt fout op fout en kraakt in zijn voegen nu de aangiften over 2006 ook nog verwerkt moeten worden.


Het was een heuglijke dag voor meneer X, de dertiende juli 2006. Zijn aftrekpost van 23.855 euro was door een fout van een medewerker van de Belastingdienst verhoogd tot 459.504 euro. De niet fiscaal geschoolde medewerker verwisselde een teller en noemer bij een breuk. Maar ook zijn superieuren die de aangifte controleerden, viel niets op. Toen de fout uiteindelijk ontdekt werd, was het te laat om daar op terug te komen, bepaalde de rechter.


En hier heb ik een mailtje van iemand die elf euro aan de fiscus moest betalen, maar in plaats daarvan elfduizend euro kreeg uitgekeerd, aldus VVD-Kamerlid Ineke Dezentj.


Het is inmiddels een bekend probleem. De dienst Toeslagen, die de huur-, zorg en kinderopvangtoeslag uitkeert, betaalt vaak niet uit door allerlei problemen. En aan de andere kant deelt de Belastingdienst, die juist moet innen, grote bedragen uit. De Belastingdienst is een instabiele dienst geworden die van incident naar incident hobbelt, meent Dezentj.


Het is een diagnose die Marianne Wendt van de Nederlandse Categoriale vakvereniging Financin, de grootste vakbond binnen de Belastingdienst, wel kan onderschrijven. De situatie is de laatste jaren steeds chaotischer geworden. Er worden alleen maar brandjes geblust, maar structureel verandert er niets.


En dat probleem wordt alleen maar erger vreest Wendt. Er zijn wel nieuwe mensen aangenomen, maar die moeten eerst ingewerkt worden. Dat kost tijd en menskracht. Het komende jaar zal de situatie daarom alleen maar verder verslechteren, vrezen wij.


Een woordvoerder van de Belastingdienst herkent dat probleem niet. De nieuwe mensen komen vooral bij de afdeling toezicht. Dat heeft geen invloed op andere afdelingen en dus ook niet op het werk dat daar gedaan wordt.


Een paar jaar geleden was de Belastingdienst nog de trots van de overheid. Een efficinte inningsmachine die voorop liep in automatisering en klantvriendelijkheid. Maar vooral onder het kabinet Balkenende-II is de zaak goed fout gelopen. De Belastingdienst werd getroffen door een personeelsreductie en een vacaturestop, terwijl er tegelijkertijd een hele nieuwe afdeling, de dienst Toeslagen, werd opgebouwd.


Die dienst is onder veel te grote tijdsdruk tot stand gekomen, zegt een medewerker van de automatisering. Daardoor zijn er veel fouten gemaakt. En als je er aan de voorkant geen kwaliteit instopt, komt dat er aan de achterkant ook niet uit.


Tegelijkertijd werd de organisatie ook nog eens op de schop genomen. Vroeger was de Belastingdienst heel hirarchisch georganiseerd. Maar nu zitten de medewerkers in zelfsturende teams die zelf de problemen moeten oplossen en het werk organiseren. In de praktijk blijkt dat niet te werken.


Er wordt steeds vaker naar anderen verwezen voor het oplossen van problemen. De kennis is niet goed verdeeld in de organisatie. Mensen zitten te veel uiteen om van elkaar te kunnen leren, aldus een medewerker bij de Belastingdienst. Bovendien verdwijnt de komende jaren veel kennis door de vergrijzing en omdat mensen overstappen naar het bedrijfsleven.


Nieuwe mensen werven wordt steeds moeizamer nu de arbeidsmarkt is aangetrokken en ook het bedrijsleven zit te springen om geschoold personeel. Piet Huitema, kaderlid van de Abvakabo en werkzaam op het belastingkantoor in Utrecht, stelt: Hier in de regio moesten twintig mensen op hbo-niveau worden aangetrokken. Uiteindelijk hebben ze twee mensen kunnen krijgen, de andere sollicitanten knapten af op het salaris.


Dus dreigt het werk de komende tijd neer te komen op nog minder collegas. Maar daar is de rek er helemaal uit, waarschuwen Huitema en zijn collega Carolus Schmitz van het kantoor Utrecht. Als er nog meer mensen verdwijnen, loopt de machine vast.


Belastingdienst


Vorig jaar telde de Belastingdienst 28.400 medewerkers.
Die verwerkten met elkaar 45 miljoen aangiften.
Daarmee werd 155 miljard euro aan belastingen en premies binnengehaald.
In 2001 had de Belastingdienst nog 32.132 mensen in dienst en werd er voor bijna 139 miljard euro aan belastingen en premies opgehaald. De Belastingdienst had het ook druk met telefoontjes van belastingplichtigen. Vorig jaar werd de Belastingtelefoon 11,3 miljoen keer gebeld.
Dat was drie miljoen keer meer dan in 2005.

Bron: BN/De Stem 7 maart 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant