Veel kritiek op slurptax




slurptax AMSTERDAM - Grote benzineslurpende terreinwagens worden duizenden euros duurder en zuinige lease-autos worden tot 40 procent goedkoper. Deze voornemens voor volgend jaar heeft staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financin vrijdag bekendgemaakt.

Hij wil met een pakket belastingmaatregelen autorijders fiscaal stimuleren te kiezen voor minder vervuilende autos. De verhoging van de bpm moet circa 100 miljoen euro per jaar opleveren. Milieudefensie, de autoindustrie en de oppositie verwachten weinig positieve effecten van de plannen van De Jager. Nauwelijks effectVolgens Bovag, de lobbyorganisatie van autobedrijven, zullen de maatregelen nauwelijks effect hebben op de uitstoot van broeikasgas CO2. Dit is een belastingverhoging onder het mom van het milieu, aldus Bovag-woordvoerder Paul de Waal. De BMW X5, de Porsche Cayenne, de Citroen C6 en de Jeep Grand Cherokee, autos die vallen onder de 5 procent met de hoogste CO2-uitstoot, zullen circa 4.000 euro duurder worden als het aan De Jager ligt. Deze autos kosten 70 duizend euro en meer. Het zijn wagens voor liefhebbers. Die laten zich niet afschrikken door een prijsverhoging van een paar duizend euro, zegt De Waal. Volgens de Bovag worden jaarlijks 25 duizend van deze duurdere autos verkocht. Het plan de fiscale bijtelling voor zuinige laeseautos verlagen met maximaal 40 procent vindt evenmin genade in de ogen van de autolobby. Die lagere bijtelling geldt alleen voor enkele kleinere autos zoals de Citron C1, de Peugeot 107 en hybridewagens zoals de Honda Civic en de Toyota Prius. Op de zakelijke leasemarkt komen deze autos nauwelijks voor, aldus De Waal. De meeste leaserijders rijden in grotere wagens. Zij worden niet gestimuleerd te kiezen voor een zuiniger model. 'De maatregelen van De Jager vallen ons tegen. Hij maakt zijn ambities niet waar. Dit is gerommel in de marge', zegt Joris Wijnhoven, campagneleider verkeer bij Milieudefensie. 'Het zijn halve maatregelen. De Jager wil zuinige leaseauto's goedkoper maken, maar laat na de minder zuinige leasebakken duurder te maken. In Engeland heeft juist de combinatie van de wortel en de stok goed geholpen. Dat grote terreinwagens duurder worden vinden we prima. Die kunnen niet duur genoeg zijn, maar het zal niet leiden tot minder CO2-uitstoot.' Hardere maatregelenOok bij de oppositie valt het plan slecht. GroenLinks, al jaren pleitbezorger van extra belasting op PC Hoofttractoren', wil hardere maatregelen. Volgens GroenLinks hebben de aangekondigde maatregelen betrekking op slechts 10 procent van de automarkt en hebben ze daardoor een marginaal effect. De VVD ziet niets in het het plan van de staatssecretaris. De Jager verkoopt dit als milieumaatregel, maar het gaat om een ordinaire belastingverhoging, bedoeld om de schatkist te spekken, aldus het Kamerlid Ineke Dezentj. Zij verwacht de rest van het jaar een run op duurdere terreinwagens. De Jager krijgt wel steun van zijn eigen coalitiepartijen. 'De plannen sluiten aan op het regeerakkoord', zegt het Kamerlid Kortenhorst van De Jagers CDA. 'De vervuiler betaalt, en de uitstoot van CO2 moet omlaag. Daar staan we achter.' Diederik Samsom van de PvdA vindt het voorstel van De Jager 'een goed plan.'
Bron: Volkskrant 1 juni 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant