Blauwe enveloppen eisen kerosinebelasting




kerosinebelasting Twintig actievoerders van Milieudefensie liepen maandag verkleed als metersbrede blauwe belastingenveloppen op Schiphol. Met de actie roept de milieuorganisatie het kabinet op om naast een vliegtaks ook een accijns op kerosine in te stellen. De demonstranten deelden pamfletten uit waarin reizigers erop worden gewezen dat ze geen kerosinebelasting betalen. Vanaf volgend jaar maakt het kabinet vliegtickets duurder, om reizigers te stimuleren voor milieuvriendelijke alternatieven te kiezen. Tickets voor korte vluchten worden 11,25 euro duurder. De prijs voor lange vluchten gaat met 45 euro omhoog. Volgens Milieudefensie is het invoeren van deze vliegtaks een goede eerste stap richting een schoner milieubeleid, maar nog niet genoeg. De milieuorganisatie vindt dat Nederland in een Europese kopgroep met Duitsland, Belgi, Engeland en Frankrijk belasting moet gaan heffen op kerosine. Het aantal vluchten tussen deze landen zou dan met tientallen procenten kunnen dalen, omdat vakantiegangers vaker zouden kiezen voor schonere en goedkopere transportmiddelen. Verschillende partijen, waaronder de reisbranche, de luchtvaartsector en de Consumentenbond, kwamen al in het geweer tegen de vliegtaks. Deze wordt gepresenteerd als een milieumaatregel, maar zou dat niet zijn omdat de opbrengsten niet naar het milieu gaan. Volgens de koepelorganisatie van reisondernemingen ANVR is de vliegtaks bovendien in strijd met het internationaal recht. Milieudefensie hoopt dat het kabinet niet 'zijn oren laat hangen' naar deze geluiden. Wie klimaatverandering serieus neemt, ontkomt niet aan normale belastingmaatregelen voor de luchtvaartsector, inclusief kerosineaccijns, zegt campagneleider Joris Wijnhoven. De kwestie rond kerosinebelasting speelt al jaren. In 2005 pleitte toenmalig staatssecretaris van Milieubeheer Pieter van Geel (CDA) al voor een kerosineaccijns. Het was volgens hem niet uit te leggen dat de luchtvaartsector niet betaalt voor de veroorzaakte vervuiling. Milieudefensie liet in 2004 een peiling uitvoeren onder Nederlandse vliegtuiggebruikers. Toen zou 71 procent van hen voorstander zijn geweest van een vliegbelasting. De vliegbranche vreest dat de accijns nadelig is voor de concurrentiepositie.

Bron: De Pers 1 oktober 2007


Belastingen in het nieuws


Bos gaat topinkomens aanpakken

Maatregel treft helft rijke huizenbezitters

Salaris top mag niet meer stijgen dan rest personeel

Salarisstijging top staatsdeelneming volgens cao

Wat gebeurt er als je samen een lot koopt en de hoofdprijs wint

Anwb verhouding belastingen is scheef

Belastingdienst int openstaande schulden in brabant